Advies of meer informatie nodig?
Bel 024-6844226 of mail info@baarsfietsen.nl

Tandwielen informatie

Algemeen

De ketting is een essentieel onderdeel van de meeste fietsen. De staat van de ketting bepaald voor een groot deel het fietsplezier en comfort. Een versleten ketting zal op een Panasonic motor duidelijk van zich laten horen.

Een ketting slijt. Altijd!! Dat wil zeggen dat er ruimte komt in de draaipunten van de schakels, waardoor de ketting langer wordt. Als gevolg daarvan valt de ketting niet meer diep genoeg in de tanden van de tandwielen, maar op de randen van de tanden. Deze slijten daardoor ook uit.

De levensduur van de ketting 

De kwalteit van de ketting bepaald voor een groot deel de levensduur. Zo zijn er kettingen die al met 1000 km versleten zijn, bij slecht onderhoud. De Sram PC870 monteert Flyer al jaren op de elektrische fietsen. Bij slecht onderhoud is de ketting bij 4000 km versleten. Bij goed onderhoud gaat deze ketting zeker 8000 km mee.

Door de hulp van de motor met 250 Watt en uzelf met een redelijke inspanning, zeg 150 Watt, wordt de ketting belast met het vermogen van een topwielrenner, zeg Armstrong op Epo, 400 Watt. Hierdoor zal de ketting meer slijten dan bij een fiets zonder ondersteuning (via de ketting).

Onderhoud

Voor het onderhoud van de ketting is het essentieel dat de ketting altijd gesmeerd is. Wij adviseren hiervoor een kettingolie. Deze is dun genoeg om in de draaipunten van de schakels te dringen en waterafstotend. Helaas trekt olie ook vuil aan, maar dit nadeel is te verkiezen boven ander smeermiddelen. Zo is siliconenspray wel waterafstotend, maar het smeert slecht en Teflonspray smeer wel goed, maar is absoluut niet waterbestendig.
Naast smeren kunt u de ketting het beste om de 1000 kilometer reinigen. Dit gaat het beste met een vetoplosser in water en een oude afwasborstel. Na het reinigen en drogen van de ketting moet u deze weer smeren.

Omdat veel middenmotor elektrische fieten niet makkelijk op hun kop te zetten zijn, en de ketting niet meedraait als je de pedalen achteruitdraait, is het lastig om de ketting te smeren en te reinigen. Omdat Flyer en Panasonic de staandaard naast het achterwiel hebben, is het wel mogelijk om de fiets op de standaard, met het stuur tegen de muur te laten leunen, zodat het achterwiel vrij komt van de grond. Zodoende kunt u wel het wiel en de pedalen ronddraaien om de ketting te onderhouden.

Goede smeer- en reinigingsmiddelen vindt u ook in de webshop.

Tandwielen

WAARSCHUWING!!
Bij Panasonic 26 volt motoren zijn de tandwiel verhoudingen zo gekozen dat uw fiets voldoet aan de wettelijke eisen, met name wat betreft de snelheid. Door hier veranderingen in aan te brengen kan de fiets illegale snelheden bereiken.

Door verkleinen van het achtertandwiel gaat de topsnelheid omhoog.
Door vergroten van het achtertandwiel gaat de topsnelheid omlaag.
Het veranderen van het motortandwiel heeft geen invloed op de snelheid, maar wel op het karakter van de motor. Bijvoorbeeld een groter motortandwiel heeft een gelijkmatiger gedrag tot gevolg.
Let wel, iedere motor is geprogrammeerd met software die past bij de tandwielverhouding. Verkeerde verhoudingen hebben vaak tot gevolg dat de actieradius kleiner wordt, en leiden in extreme gevallen tot overbelasting. Deze motor software is niet aan te passen bij Panasonic.

Het is daarom aan te raden om bij vervanging van de tandwielen de originele verhoudingen te handhaven.

Als bij een fiets met Panasonic motor de ketting aan vervanging toe is vervangen wij altijd de ketting en het achtertandwiel. Het motortandwiel draaien wij om en kan dus een 2e keer gebruikt worden. Het voortandwiel (kettingblad) gaat meestal ook 2 kettingen mee. Echter als de tanden bramen hebben of te veel vervormd zijn moet deze ook vervangen. De borgveren kunt u meestal hergebruiken.

Onze ervaring is dat bij 8000 km de versnellingsnaaf (nexus 8) meestal ook onderhoud nodig heeft. Voelt u lichte speling op het wiel, of hoort u de naaf bij het vrij draaien van het wiel en/of willen de pedalen meedraaien, dan is onderhoud raadzaam. Het meest voorkomende onderhoud is het vervangen van conussen en lagers. Ook doen wij regelmatig het binnenwerk in een speciaal olie dompelbad. Het binnenwerk gaat dan zelden meer stuk en loopt een stuk lichter.

Accu informatie

Diverse accu’s voor Panasonic op rij.
V.l.n.r. 26v 8Ah Origineel Panasonic,
26v 12Ah Origineel Panasonic,
26v 18Ah Derby cycle,
26v 24Ah Derbycycle,
36v 12ah Origineel Panasonic.
De accu’s die wij verkopen passen op Panasonic motoren met deze contacten en slot. Het kan nodig zijn om het slot iets te verstellen als er een Derby cycle accu wordt gemonteerd. Het slot verstellen kunt u doen door de accu uit te nemen, vervolgens de schroef uit het plastic kapje draaien. U kunt nu de bevestiging van het slot op het frame zien. Door de bout iets los te draaien kun u het slot heen en weer schuiven. Altijd de accu passen met het plastic kapje erop. Er moet een beetje speling zijn om goed vast te kunnen klikken, maar niet zoveel dat de accu rammelt.
Ter bescherming van de contacten tijdens transport op bijvoorbeeld een fietsendrager kunt een kapje gebruiken. Wij noemen dit het Barbiebankje, omdat het daar wat van weg heeft.