Advies of meer informatie nodig?
Bel 024-6844226 of mail info@baarsfietsen.nl

Onderhoud tips

Wij zorgen graag goed voor uw fiets, maar er zijn dingen die u zelf kan doen tussen onderhoudsbeurten door. Daarmee kunt u zelf de levensduur en betrouwbaarheid van uw fiets verbeteren en onverwachte kosten voorkomen.

Banden oppompen
Banden die goed op druk zijn rollen lichter, slijten minder snel en gaan minder snel lek. Daarom adviseren wij om minimaal om de maand de banden op te pompen. Voor de meeste banden is een druk van 5 bar optimaal. Dit kunt u thuis doen met een pomp. Het liefst eentje met een drukmeter. Veel mensen voelen aan de band en denken dat deze met 3 bar wel hard genoeg is. Op de band zelf staat ook welke druk deze moet hebben. Tijdens de openingstijden van onze winkel kunt u gratis uw banden oppompen. Wij hebben de druk op de slang op 5 bar, dus precies goed. Lukt het zelf niet, dan helpen wij u graag met oppompen van de banden.
Onze slogan: Zoveel vingers aan de hand, zoveel bar in de band.

Ketting smeren
Een fietsketting moet altijd gesmeerd zijn. Als de schakels droog zijn slijt de ketting harder en geeft meer weerstand. Zeker als de ketting gaat roesten slijt deze bovengemiddeld. Door de slijtage van de ketting, verslijten ook de tandwielen. Dit zijn dure reparaties. Dus controleer regelmatig of de ketting gesmeerd is. Als je de ketting hoort, is deze meestal te droog. Soms lijkt de ketting vet van buiten, maar zijn de schakels toch droog. In de winter periode met pekel op de weg moet je vaker de ketting smeren dan in de zomer.
Wij gebruiken meestal een dunne olie die goed in de schakels doordringt. Wij smeren de ketting met een spuitbus (meestal Brunox). Wij spuiten op de ketting, bij de achtertandwiel(en). Door de pedalen (achteruit) 3 rond te draaien is de hele ketting vlot gesmeerd. Bovenstaande is belangrijk voor fietsen met een open ketting, maar ook van fietsen met een dichte kettingkast kan de ketting roesten. Bij twijfel kunnen wij u altijd even helpen.

Remmen bijstellen
Remmen hebben last van slijtage. De meeste (velg)remmen kunnen worden bijgesteld voordat de remblokjes versleten zijn. Ook dit kunt u vaak zelf doen. Veel remmen hebben een stelmoer waar de kabel de remgreep in gaat. Door deze uit te draaien komt de rem weer strakker te staan. Komt u er niet uit, dan kunt u altijd even vragen hoe u dit zelf kan doen.
In onze heuvelachtige omgeving slijten de remmen sneller dan gemiddeld. Wij monteren vaak betere remblokken met een langere levensduur dan standaard.

Schoonmaken
Het is niet verkeerd om de fiets af en toe schoon te maken. Zeker na de winter periode als er met zout op de weg gestrooid is. Zout zorgt voor veel extra roest. Ook als een “zoute” fiets in een schuur staat roest deze gewoon door. Wassen kan met een emmertje sop, zoals afwasmiddel, allesreiniger of autowasmiddel. Daarna de fiets af spoelen, eventueel met een tuinslang. Gebruik nooit een hogedrukspuit op bewegende delen. Daarmee kunt u water spuiten in gevoelige lagers of elektronica. Dit leidt tot schade.
De ketting kunt u het beste schoonmaken met een ontvetter en een oude afwasborstel. Als ontvetter kunt u keuken ontvetter, afwasmiddel of Bionet (verkopen wij) gebruiken. Spoel daarna de ketting af. Laat de ketting goed drogen en smeer die vervolgens met een smeermiddel.

Ebike accu laden
Om de accu te onderhouden wordt aangeraden om de accu de eerste 2 á 3 keer zo leeg mogelijk te rijden. Hiermee activeer je de cellen optimaal.
Om op te laden doet u eerst de stekker van de lader in het stopcontact en sluit daarna de accu aan. Laadt de accu bij voorkeur als u er zicht op hebt. Er is namelijk een kleine kans op brandgevaar. Als de accu vol is, haal deze van de oplader. Als u langere tijd niet fietst, bewaar dan de accu minimaal 60% opgeladen. Laat de accu nooit lang leeg liggen, dit kan de cellen beschadigen, waardoor de accu stuk gaat.
Rijdt de accu minimaal 2x per jaar helemaal leeg om de optimale capaciteit te houden. Zet de accu niet na iedere rit aan de oplader.
Vermijd extreme temperaturen. Boven de 30 graden en onder het vriespunt zal de accu minder presteren en mogelijk niet willen opladen. Bewaar in de winter de accu binnenshuis, of in ieder geval boven de 10 graden Celcius. Rond het vriespunt mist u zo’n 30% van de capaciteit van de accu. Als een accu gevallen is, laat deze dan door een vakman controleren. Schade kan tot kortsluiting en zelfs brand leiden.
Dit verhaal geldt voor de nu meest gangbare Li-ion accu’s, zoals ook in mobieltjes en laptops. Er zijn oudere systemen met Ni-Mh accu’s in omloop waarbij dit verhaal afwijkt.

Drogen
Het klinkt misschien raar, maar als een fiets, en zeker een Ebike, langdurig aan regen wordt blootgesteld, kan dat bijkomende problemen veroorzaken. Veel (batterij)verlichting is toch niet helemaal waterdicht en heeft last van vocht. In de winter kunnen natte rem- en versnellingskabels vastvriezen. Bij Ebikes kan vocht tot storingen leiden. Te denken valt aan stekkerverbindingen die oxideren. Maar ook vocht en condens in displays komt voor. Dit kan uitval of bedieningsproblemen leiden.
Het is minimaal aan te raden om de fiets droog te stallen. Een afgesloten en verwarmde ruimte is optimaal. Is die niet voorhanden, dan kan het helpen om de fiets af en toe in de zon te zetten, zodat deze kan drogen.