Advies of meer informatie nodig?
Bel 024-6844226 of mail info@baarsfietsen.nl

Accu

Elektrische fiets accu’s

De moderne fietsaccu is een Lithium Ion accu. Deze vinden we ook in mobieltjes, laptops en elektrische auto’s.
Vaak zit de accu op de bagagedrager, maar de nieuwste trend is om hem in de framebuis te stoppen.
De capaciteit van de accu bepaald hoe ver u met de fiets kan rijden. De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in Ampere uur Ah of Watt uur Wh. Een 13 Ah accu van 36 volt heeft 468 Wh (13Ah x 36 v = 468 Wh) Hoe hoger het getal, hoe groter de actieradius. Dit heeft geen invloed op de kracht van de motor.
Om een inschatting te kunnen maken van de actieradius kan je als volgt rekenen. Motor verbruik gemiddeld zeg 150 W, dat is stevig doorfietsen. Capaciteit accu 468 Wh : 150 W = 3,12 uur fietsen. Gemiddelde snelheid per uur zeg 24 km/u. 24 km/u x 3.12 uur = 75 km. Hieruit blijkt ook, lagere ondersteuning (minder Watt) is grotere actieradius, hogere ondersteuning (meer Watt) is kleinere actieradius.

Een accu bestaat

eigenlijk uit drie onderdelen: Het pakket oplaadbare batterijen, het Batterij Management Systeem(BMS) en de behuizing. De kwaliteit van deze onderdelen heeft invloed op veiligheid en levensduur van de accu. Doorgaans slijten goedkopere accu’s sneller dan duurdere accu’s.

Oplaadbare batterijen

De oplaadbare batterijen, ook wel accucellen genoemd, vormen samen het accupakket. De kwaliteit daarvan bepaald hoe vaak een pakket opgeladen kan worden. Goedkopere kunnen 500 keer geladen worden, duurdere 1000 keer. Bij het bereiken van het maximale aantal ladingen zal de prestatie van de accu snel teruglopen. Met de huidige accucapaciteit is 25.000 tot 50.000 km makkelijk haalbaar!
Ook door veroudering neemt de capaciteit af. Ook weer afhankelijk van de kwaliteit van de cellen is dat tussen de 2 en 5% verlies per jaar. Dat betekend dat in het slechtste geval na 5 jaar een 1/4 van de actieradius verdwenen is. Houd dus rekening met voldoende accucapaciteit ook op langere termijn. Wij rekenen met een levensduur van tussen de 4 en 8 jaar voor een accu.

Let er ook op dat een accu onder de 10 graden Celsius minder actieradius geeft. Rond het vriespunt bent u ongeveer 30% van de actieradius kwijt. Dit komt weer terug als het weer warmer wordt. Bij vorst is het goed om de accu binnen bij kamer temperatuur te laden. Bij hitte nooit in de volle zon laden.

Verder is het belangrijk dat er altijd stroom in de accu zit. Een accu die lang leeg is kan “diep ontladen” en gaat vaak stuk. Altijd opgeladen wegleggen als u langere tijd niet fietst. En niet aan de lader laten liggen!

Battery Management Systeem

Het Batterij Management Systeem(BMS) is een klein computertje. Deze kan zorgen voor de beveiligingen van het accupakket, conditionering van de accucellen en registratie van het accugebruik. Begrijpelijk is dat een duurdere accu met een uitgebreidere BMS betere prestaties zal leveren en een langere levensduur kan realiseren.
Bij veiligheid moet je denken aan: temperatuur beveiliging: te heet of te koud. Overlading, of diepontlading en uitschakel beveiliging. Slecht beveiligde pakketten kunnen door oververhitting in brand vliegen.

Conditionering heeft te maken met het regelen van het laadproces en controle van verschillende cellen (groepen).
Sommige accu’s registreren waarden over stroomverbruik, prestaties, laadtijd en accuconditie.

Behuizing

De Accu behuizing is nodig om het accupakket te beschermen tegen invloeden van buitenaf en om de accu te kunnen bevestigen aan de fiets. Accu’s zijn niet altijd volledig waterdicht. Laat een accu niet altijd buiten en neem een natte accu mee naar binnen om te drogen. Als een accu beschadigd is door een val, laat die dan altijd controleren. Inwendig kan er schade zijn ontstaan met risico op brand. Bij veel fietsverzekeringen is ook schade aan de accu meeverzekerd.

Onderhoud accu’s

U ontvangt twee jaar garantie op onze  nieuwe accu’s.

Om de accu te onderhouden wordt aangeraden om de accu de eerste 3-4 keer zo leeg mogelijk te rijden. Hiermee activeer je de cellen optimaal.
Als u langere tijd niet fietst, bewaar de accu bij voorkeur rond de 60% opgeladen. Laat de accu nooit lang ongeladen, dit kan de cellen beschadigen.
Rijdt de accu minimaal 2x per jaar helemaal leeg om de optimale capaciteit te houden.
Panasonic en Kalkhoff accu’s hebben als beveiliging tegen leeglopen een slaapstand. Om de accu uit de slaapstand te halen, drukt u op de rode knop op de accu.