Advies of meer informatie nodig?
Bel 024-6844226 of mail info@baarsfietsen.nl

Motor

De motor van de elektrische fiets kan zich op drie plaatsen in de fiets bevinden: In het achterwiel, het voorwiel of de zogenaamde middenmotor in de trapas. De kracht van de motor, uitgedrukt in Newtonmeter (Nm) bepaald hoe sterk de motor is, en met hoeveel inspanning de berijder een berg op kan rijden.
Voor onze Beekse stuwwal is minimaal 50Nm wenselijk. Alle motoren die sterker zijn maken het makkelijker om de berg op de fietsen.

De achterwielmotor

Deze was bij de eerste elektrische fietsen zeer populair, zoals de Sparta Ion. Het nadeel van deze motor is dat deze alleen werkt met derailleurversnellingen. Dat is daardoor een kwetsbaarder systeem dan versnellingsnaaf met gesloten kettingkast. Vaak zijn de motoren ook minder krachtig (maximaal 30Nm) en slecht geschikt voor steile hellingen. Voordeel is dat het meestal heel stil ondersteund.
Gek genoeg worden deze motoren ook veel in highspeed e-bikes gebruikt. Door grotere vermogens worden ze wel zeer krachtig.

 

De voorwielmotor

Om toch fietsen met versnellingen met een dichte kettingkast te maken is de motor naar het voorwiel verhuisd. Vaak wordt dit systeem ook toegepast in de goedkopere elektrische fietsen. Je kan eenvoudig een standaardfiets elektrisch maken met dit systeem. Veelal zijn dit de fietsen die gebruikmaken van een rotatiesensor. Het voordeel van fietsen met deze motoren is dat ze eenvoudig en goedkoper zijn. Het nadeel is dat je minder controle hebt over de fiets, omdat de motor trekt en makkelijker slipt. Veel voorwielmotoren zijn uit veiligheidsoverweging begrenst tot 30Nm.

 

De middenmotor

Deze is de laatste jaren erg populair. De motor zit aan de trapas, in het midden van de fiets, en drijft via de ketting het achterwiel aan. Dit kan met in combinatie met allerlei soorten versnellingen. Door de plaatsing kan de motor veel meer kracht leveren op een veilige manier. De meeste middenmotoren hebben een krachtsensor. In de middenmotor zitten veel onderdelen, zoals tandwielen, krachtsensor, vrijloop, elektronica en de elektromotor. Er zijn momenteel veel merken middenmotor op de markt. Bekende voorbeelden zijn Bosch, Shimano Steps, Yamaha, Panasonic en Bafang. Ieder merk motor heeft zijn eigen karakter en ondersteuningssterkte en geluid. Zo worden er ook verschillende middenmotoren gemaakt voor verschillende toepassingen. Bijvoorbeeld voor mountainbikes, toerfietsen of high speed fietsen.
De voordelen van deze motoren zijn de krachtige ondersteuning en het stabiele fietsen. 40 tot 80Nm kracht is heel gebruikelijk voor een middenmotor. Wij verkopen voornamelijk fietsen met minimaal 60Nm.
Het nadeel is dat een duurder systeem is, niet altijd geruisloos is en dat de ketting harder slijt.